Rondreis Spanje 2013

<< | 29 april | 30-4 | 1-5 | 2-5 | 3-5 | 4-5 | 5-5 | 6-5 | 7-5 | 8-5 | >>

MADRID

Plaza Mayor Madrid

Om 07.15 uur loopt de wekker af en kijk ik uit het raam. Het is zwaar bewolkt, maar gelukkig droog. Vandaag staat een 3 uur durende fietstocht door het centrum op het programma en daarna gaan we zelf de stad verder verkennen.

Fietsen langs historische plaatsen

Fietstocht met Trixi.com

Het ontbijt in Villa de Barjas is uitgebreid en lekker. We nemen om 08.30 uur de metro en zijn ruim voor tijd op de afgesproken plek voor de fietstocht. Om de tijd te doden nemen we een cappuccino in een zaakje om de hoek, waar het al gezellig is en niet duur. Daarna melden we ons voor de fietstocht bij Trixi.com in de Calle de Jardines, een plek die ik nog ken van mijn voetbaltripje. We zijn met een twaalftal Nederlanders voor de fietstocht.

Job - de gids

Gids Job is een oude bekende, die begeleidde ook mijn vorige trip. We rijden eerst naar de Templo de Debod, een Egyptische tempel, die gered is door Spanje, omdat deze door de aanleg van de Aswandam onder water dreigde te verdwijnen. Job was op dreef vandaag en was nauwelijks te stoppen. Het ene feit na het andere rolde uit zijn mond. Hij had zijn zaakjes goed voorbereid.

Hans
Uitzicht in westelijke richting
Gina

De tweede stop is in het ten noorden van het paleis gelegen Parque del Oeste. Terwijl Job zijn verhaal vertelt, kijken wij in westelijke richting uit over Casa de Campo, de wijk Latina en de Rio Manzanares. De rivier stelt niet veel voor, maar het feit dat Madrid waterbronnen had en gemakkelijk uit te breiden was , betekende een aantal eeuwen geleden de doodsteek voor de toenmalige hoofdstad Toledo. Philips II maakte Madrid in de 16e eeuw Madrid de hoofdstad en Toledo verloor zijn politieke rol.

Gina bij de Plaza de España
Don Quichot

We fietsen weer verder en komen op het Plaza de España, waar een monument staat voor Miguel de Cervantes, de schrijver van het wereldberoemde boek over Don Quichot en zijn helper Sancho Panza. Een waterig zonnetje probeert ondertussen door de wolken te breken.

Plaza de Oriente

Plaza de Oriente met het koninklijk paleis

Standbeeld

Detail van een standbeeld

Plaza de Oriente

Het Plaza de Oriente is een plein achter het koninklijk paleis met een mooie beeldentuin. De beelden waren aanvankelijk bedoeld als versiering van de dakrand van het paleis, maar uiteindelijk zijn er maar een paar beelden geplaatst. De rest van de beelden, die allemaal heersers van Spanje verbeelden staan in de tuin.

Plaza Mayor

PLaza Mayor

Een bezoekje aan het Plaza Mayor is natuurlijk niet te vermijden. Het standbeeld van Philips III kijkt uit over dit plein, waar markten, stierenvechten, voetbalwedstrijden en de eerder al genoemde publieke executies plaatsvonden. Als wij het plein bezoeken is het er nog erg rustig, maar de stroom met toeristen komt altijd later op de dag.

Telgeltjes met straatnaam

Plaza de Santa Ana

Tapstent

De tapas

Fietsen op slot

Na nog enkele pleintjes, zoals het Plaza de Ramales en het Plaza de Santa Ana, te hebben bezocht gaan we pauzeren. Wij hebben de tocht inclusief tapas besproken, dus krijgen we een schaal vol lekkere hapjes, hoewel ik de plakjes kaas laat staan. Ik ken weinig Spaanse woorden, maar queso (=kaas) weet ik snel te vermijden.

Prado Museum

We stoppen bij de Iglesia de San Jerónimo el Real tegenover het Prado. Kunstliefhebbers zullen het niet begrijpen, maar wij gaan niet naar binnen en fietsen door. Het begint trouwens te regenen, hoewel dit van korte duur blijkt te zijn en het enige buitje van de dag is.

De stad verder verkennen

Plaza de Villa

Plaza de la Villa

We zijn 13.15 uur terug bij het kantoor van Trixi.com, rekenen af en bedanken de gids met een tip. Daarna lopen via de Puerto del Sol richting Plaza Mayor. Vanaf de Calle de Mayor steken we over naar Plaza de Villa met het gemeentehuis.

Catedral de La Almudena

Vandaar is het niet ver meer naar de Catedral de La Almudena, die we alleen van de overkant van de straat bekijken.

Koninklijk paleis

Tuinen van Sabatini

Dan is het koninklijk paleis aan de beurt dat we eerst van voren en daarna van achteren bekijken via het Plaza de Oriente, waar we vanochtend ook waren. De tuinen van Sabatini liggen er mooi en gladgeschoren bij.

Bij het monument van Philips IV nemen we wat foto 's. Er loopt ook een man zonder kop en die weet ook nog geld te verdienen, het moet niet gekker worden.

Plaza Mayor

We eindigen weer op het Plaza Mayor, waar de zon doorbreekt en we lekker een uurtje in de zon doorbrengen en genieten van alles wat er te zien is. Het is extra gezellig door de vele voetbalsupporters van Borussia Dortmund, die vanavond tegen Real Madrid om een finaleplaats in de Champions League spelen. Die zelfde wedstrijd zorgt ervoor dat we rond 16.00 uur besloten voor de grote drukte de metro vanaf Puerto del Sol te nemen.

Verrukelijke tapas

Hotel Villa de Barajas

Tapas bar

Lekker smullen

In Hotel Villa de Barajas aangekomen nemen een gratis kopje koffie. Het duurt natuurlijk weer even voordat we door hebben hoe het apparaat werkt en wat we er allemaal voor nodig hebben, maar het lukt uiteindelijk toch en de koffie smaakt sterk, maar goed. Na wat gelezen te hebben, steken we de straat over naar de daar gelegen tapasbar, waar we gisteren veel volk zaten zitten. We vermoeden daar dus goed te kunnen eten. Dat blijkt het geval te zijn. We nemen een entrecote van het to-share-menu, waar we samen van kunnen eten. Hij heeft lekker vetrandjes, is bestrooid met zeezout en het water loopt ons al uit de mond als de ober hem op tafel zet. Hij smaakt zoals hij eruit ziet, verrukkelijk. We nemen daarna nog een gerecht met gefrituurde paddenstoelen en reepjes ossehaas. Na nog een cappuccino te hebben gedronken, zitten we mudjevol en buiken uit op de kamer. Het was een heerlijke dag.